حسین سیمایی صراف، وزیر علوم ایران، در مصاحبهای اختصاصی با شبکه سیانان ترک، ضمن قدردانی از نقش سازنده رئیسجمهور اردوغان، استراتژی ۶۰ روزه ایران برای مذاکرات فنی پس از توافق اخیر با واشینگتن را تشریح کرد.
حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران، در یک گفتگوی اختصاصی با شبکه سیانان ترک (CNN TÜRK) که در جریان سفر او به آنکارا انجام شد، به تشریح مواضع کشورش در قبال تحولات دیپلماتیک اخیر پرداخت. وی در این مصاحبه که توسط بوشرا ارسلانتاش انجام شد، مراتب قدردانی خود و دولت ایران را از رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه و مردم این کشور ابراز کرد [۲][۴]. این اظهارات در حالی مطرح میشود که منطقه به تازگی از یک تنش نظامی شدید عبور کرده است.
قدردانی از نقش میانجیگری ترکیه وزیر ایرانی در ابتدای سخنان خود بر اهمیت روابط دوجانبه تهران و آنکارا تأکید کرد. او با اشاره به حمایتهای معنوی و سیاسی ترکیه در دوران بحران، اظهار داشت: «ما از صمیم قلب از جناب آقای اردوغان و ملت بزرگ ترکیه تشکر میکنیم که همواره در کنار ما بودهاند.» [۲]. سیمایی صراف نقش ترکیه را به عنوان یک همسایه استراتژیک در تسهیل گفتگوهای منطقهای بسیار حیاتی دانست و تأکید کرد که ایران همواره به دنبال تقویت پیوندها با کشورهای همسایه است.
استراتژی ۶۰ روزه و مذاکرات فنی محور اصلی این گفتگو، تبیین «نقشه راه ۶۰ روزه» بود که پس از امضای یادداشت تفاهم در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۶ میان ایران و ایالات متحده در سوئیس شکل گرفته است [۱]. سیمایی صراف در پاسخ به پرسشی درباره گامهای بعدی تهران گفت: «استراتژی ما در این دوره ۶۰ روزه، حسن نیت و وفای به عهد است. ما برای صلح آمادهایم و تیمهای فنی ما آماده گفتگو درباره جزئیات برنامه هستهای و رفع تحریمها هستند» [۲][۵].
این دوره ۶۰ روزه که از اواخر ژوئن آغاز شده، قرار است به مسائل پیچیدهای نظیر سطح غنیسازی اورانیوم و مکانیسمهای راستیآزمایی بپردازد. با این حال، وزیر ایرانی تصریح کرد که علیرغم حضور در میز مذاکره، تهران همچنان نسبت به نیات واقعی دولت آمریکا تردید دارد و این مذاکرات را با احتیاط کامل پیش خواهد برد [۲].
بازگشایی تنگه هرمز و افقهای صلح یکی دیگر از نکات مهم این مصاحبه، اشاره به وضعیت امنیت انرژی در منطقه بود. در پی توافقات اخیر، گزارشها حاکی از آغاز فرآیند بازگشایی کامل تنگه هرمز و مینروبی این آبراه حیاتی است [۱][۳]. سیمایی صراف تأکید کرد که ایران هرگز به دنبال جنگ نبوده و ثبات در خلیج فارس به نفع تمامی کشورهای منطقه است. او خاطرنشان کرد که اگر طرف مقابل به تعهدات خود در یادداشت تفاهم ژنو پایبند بماند، منطقه میتواند شاهد دورانی از ثبات اقتصادی و کاهش تنشهای نظامی باشد [۲]. این گفتگو نشاندهنده تمایل تهران به استفاده از دیپلماسی فعال برای خروج از بنبستهای بینالمللی، با تکیه بر حمایت شرکای منطقهای همچون ترکیه است.
حسین سیمایی صراف، وزیر علوم ایران، در مصاحبه اختصاصی با بوشرا ارسلانتاش از شبکه سیانان ترک.
linkمنابع
- ABD-İran Anlaşmasında Yeni Dönem: 60 Günlük Kritik Süreç Başlıyor! — CNN TÜRK (2026-06-16)
- İran’ın 60 günlük stratejisi ne olacak? İranlı Bakan Hüseyin Simayi Sarraf CNN TÜRK’e konuştu — CNN TÜRK (2026-06-26)
- US-Iran Return to the Negotiating Table! A 60-Day Ceasefire in the Works? — CNN-News18 (2026-06-13)
- İranlı Bakan Hüseyin Simayi Sarraf CNN TÜRK’e konuştu: Cumhurbaşkanı Erdoğan ve Türk halkına teşekkür ederiz — Archive Forum (2026-06-26)



