مقامات دیپلماتیک ایران و امارات متحده عربی در حال رایزنی
labelاخبار

رایزنی راهبردی وزرای خارجه ایران و امارات در پی توافق اسلام‌آباد

تأکید عباس عراقچی و عبدالله بن زاید بر امنیت تنگه هرمز و ضرورت ثبات منطقه‌ای در تماس تلفنی ۵ تیر ۱۴۰۵

edit_noteتحریریه رسا استودیschedule۱۴۰۵/۴/۵menu_book4 دقیقه مطالعه

در پی تحولات دیپلماتیک اخیر، وزرای خارجه ایران و امارات متحده عربی در تماسی تلفنی بر پایبندی به توافقات جدید، تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تقویت گفتگوهای مسئولانه برای پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

امروز، جمعه ۵ تیر ۱۴۰۵ (۲۶ ژوئن ۲۰۲۶)، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر امارات متحده عربی، در تماسی تلفنی با سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی قرار داد. این گفتگو که در فضای پس از امضای تفاهم‌نامه مهم میان ایران و ایالات متحده (موسوم به توافق اسلام‌آباد) انجام شد، نشان‌دهنده تلاشی جدی برای تثبیت آرامش در منطقه است [۱][۳].

محورهای اصلی گفتگو: توافق اسلام‌آباد و امنیت پایدار در این تماس، طرف اماراتی بر اهمیت اجرای کامل مفاد تفاهم‌نامه‌ای که در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۶ میان تهران و واشینگتن به امضا رسید، تأکید کرد. این توافق که با میانجی‌گری پاکستان حاصل شده، با هدف توقف خصومت‌ها در تمامی جبهه‌ها از جمله لبنان تدوین شده است [۱][۴]. شیخ عبدالله بن زاید خاطرنشان کرد که دیپلماسی جدی و گفتگوی مسئولانه تنها مسیر بهینه برای عبور از بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تحقق آرمان‌های ملت‌ها برای توسعه و رفاه است [۲][۵].

امنیت دریانوردی در تنگه هرمز یکی از حساس‌ترین بخش‌های این رایزنی، تأکید بر امنیت مسیرهای دریایی بود. وزیر خارجه امارات بر ضرورت تضمین آزادی دریانوردی و جریان بدون وقفه ترافیک دریایی از طریق تنگه هرمز تأکید کرد [۱][۳]. این موضوع پس از تنش‌های ماه‌های اخیر که منجر به اختلال در بخش‌های اقتصادی منطقه از جمله صنعت گردشگری دبی شده بود، اهمیت دوچندانی یافته است. عباس عراقچی نیز در این گفتگو، بر رویکرد ایران مبنی بر حسن همجواری و احترام به حاکمیت ملی کشورها تأکید ورزید [۲][۴].

زمینه‌های تنش و امید به آینده این تماس تلفنی در حالی برقرار شد که ساعاتی پیش از آن، یک هشدار اشتباه موشکی در دبی باعث نگرانی شهروندان شده بود، اما مقامات اماراتی بلافاصله آن را ناشی از خطای سیستمی اعلام کردند [۱]. با این حال، هر دو وزیر ابراز امیدواری کردند که مذاکرات جاری میان ایران و آمریکا به نتایج مثبتی منجر شود که امنیت و ثبات پایدار را برای کل منطقه به ارمغان بیاورد [۳][۵]. تحلیلگران این تماس را گامی مهم برای بازسازی روابط دوجانبه پس از یک دوره تنش‌های نظامی در منطقه توصیف کرده‌اند.

تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و امارات با محوریت امنیت دریانوردی و ثبات منطقه‌ای در ژوئن ۲۰۲۶.

linkمنابع

  1. UAE stresses Hormuz security in rare call with Iran after war tensionsReuters / Al-Monitor (2026-06-26)
  2. UAE, Iranian FMs discuss regional developments over phoneXinhua (2026-06-26)
  3. UAE, Iran discuss regional developments following US-Iran agreementGulf News (2026-06-26)
  4. رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و اماراتTabnak (2026-06-26)
  5. İran ve BAE Dışişleri Bakanlarından Bölgedeki Son Gelişmelere İlişkin Telefon GörüşmesiTasnim News Agency (2026-06-26)
این مقاله را به اشتراک بگذارید:sendتلگرامchatواتس‌اپtagتوییتر