قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا، واحد عملیاتی نیروهای مسلح ایران، روز جمعه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۶ با صدور بیانیهای رسمی نسبت به پرواز جنگندههای اسرائیلی در حریم هوایی کشورهای همسایه هشدار داد و این اقدامات را تهدیدی خطرناک توصیف کرد.
قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا و خط قرمزهای جدید تهران در بیانیهای که توسط رسانههای دولتی ایران از جمله خبرگزاری تسنیم منتشر شد، قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا اعلام کرد که تحرکات و حضور هواپیماهای نظامی «ارتش تروریستی رژیم صهیونیستی» در آسمان برخی کشورهای همسایه به سمت ایران، اقدامی خطرناک و تهدیدی جدی علیه جمهوری اسلامی محسوب میشود [۱][۲]. این قرارگاه که مسئولیت طراحی و هدایت عملیاتهای نظامی ایران را بر عهده دارد، تأکید کرد که تهران این فعالیتها را با دقت زیر نظر دارد و اجازه نخواهد داد امنیت ملی کشور از طریق حریم هوایی کشورهای منطقه به خطر بیفتد.
نقش ایالات متحده و مسئولیت بینالمللی واشینگتن بخش مهمی از این بیانیه به نقش ایالات متحده اختصاص یافته است. مقامات نظامی ایران صراحتاً اعلام کردند که اگر آمریکا نتواند رژیم صهیونیستی را مهار و کنترل کند، ایران هیچگونه تهدیدی را علیه خود تحمل نخواهد کرد [۲][۳]. در این بیانیه آمده است که ایران حق پاسخگویی به این اقدامات خطرناک را برای خود محفوظ میدارد. این هشدار در حالی صادر میشود که گزارشهایی مبنی بر کاهش ذخایر تسلیحاتی ایالات متحده به دلیل حمایتهای مداوم از اسرائیل در درگیریهای اخیر منتشر شده است [۱].
پیامدهای امنیتی برای کشورهای میزبان در منطقه اگرچه در بیانیه رسمی ایران نام کشور خاصی ذکر نشده است، اما این هشدار پیامی روشن به کشورهای همسایه است که ممکن است حریم هوایی یا پایگاههای خود را در اختیار نیروهای اسرائیلی قرار دهند. برخی گزارشهای رسانهای پیش از این مدعی شده بودند که اسرائیل سیستمهای پدافندی و نیروهای نظامی به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس اعزام کرده است [۱][۳]. ایران هشدار داده است که هرگونه همکاری در تسهیل حملات یا شناسایی هوایی توسط اسرائیل، میتواند روابط دیپلماتیک و امنیت منطقهای را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.
تحلیل وضعیت در سایه تنشهای نظامی ۲۰۲۶ این تحولات در زمانی رخ میدهد که تنشها میان ایران و اسرائیل به اوج خود رسیده است. همزمان با این هشدار نظامی، وزارت امور خارجه ایران نیز بیانیههای مشترک ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس را «غیرمسئولانه و تحریکآمیز» توصیف کرده و بر لزوم خروج نیروهای فرامنطقهای برای دستیابی به صلح پایدار تأکید کرده است [۱]. تهران معتقد است که حضور نظامی اسرائیل در نزدیکی مرزهایش، نه تنها تهدیدی برای ایران، بلکه عامل اصلی بیثباتی در کل منطقه غرب آسیا است [۲].
ایران فعالیتهای هوایی اسرائیل در نزدیکی مرزهای خود را به عنوان تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی تلقی میکند.
linkمنابع
- İran: İsrail uçaklarının komşu ülkelerdeki faaliyetleri tehdit sayılır — CGTN Türk (2026-06-26)
- Military HQ Warns Against Israeli Jets Approaching Iran — Tasnim News Agency (2026-06-26)
- Iran warns against Israeli military flights through neighboring states' airspace — Anadolu Agency (2026-06-26)



