تصویر گرافیکی از تنش‌های نظامی در خاورمیانه با پرچم‌های ایران، آمریکا و اسرائیل
labelاخبار

هشدار شدیداللحن ایران به آمریکا: لزوم مهار اقدامات خطرناک اسرائیل

قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا اعلام کرد در صورت عدم کنترل تحرکات هوایی اسرائیل، تهران حق پاسخگویی را محفوظ می‌داند.

edit_noteتحریریه رسا استودیschedule۱۴۰۵/۴/۵menu_book5 دقیقه مطالعه

در پی افزایش تنش‌های هوایی در منطقه، جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای رسمی به ایالات متحده هشدار داد که تداوم اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل می‌تواند توافقات صلح اخیر را به کلی نابود کند.

در حالی که منطقه خاورمیانه همچنان در شوک درگیری‌های نظامی ماه‌های اخیر به سر می‌برد، تهران بار دیگر لحن خود را علیه واشینگتن و تل‌آویو تندتر کرده است. قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، بازوی هماهنگ‌کننده نیروهای مسلح ایران، در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۶ منتشر شد، صراحتاً اعلام کرد که حضور و تحرکات هواپیماهای نظامی اسرائیل در آسمان کشورهای همسایه را اقدامی خطرناک و تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی خود تلقی می‌کند [۱][۲].

هشدار نظامی قرارگاه خاتم‌الانبیا در این بیانیه که از طریق رسانه‌های رسمی منتشر شد، فرماندهی عالی نظامی ایران تأکید کرد که اگر ایالات متحده نتواند متحد خود، یعنی رژیم صهیونیستی را مهار و کنترل کند، ایران دست به اقدام متقابل خواهد زد. تهران معتقد است که پروازهای شناسایی و تهاجمی اسرائیل در حریم هوایی کشورهای مجاور، با هدف آمادگی برای حملات جدید صورت می‌گیرد [۲]. این قرارگاه نظامی هشدار داد که ایران هیچ‌گونه تهدیدی را در نزدیکی مرزهای خود برنمی‌تابد و حق پاسخگویی به این «اقدامات خطرناک» را برای خود محفوظ می‌داند [۱].

تزلزل در تفاهم‌نامه صلح اسلام‌آباد این هشدار در شرایطی صادر می‌شود که «تفاهم‌نامه صلح اسلام‌آباد»، که با میانجی‌گری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری‌های خونین اوایل سال ۲۰۲۶ تدوین شده بود، در آستانه فروپاشی قرار گرفته است [۵]. طبق این توافق، طرفین متعهد به توقف عملیات‌های تهاجمی شده بودند، اما ایران مدعی است که حملات مستمر اسرائیل به جنوب لبنان و نقض حریم هوایی منطقه، نقض آشکار مفاد این تفاهم‌نامه است [۳]. وزارت امور خارجه ایران نیز بیانیه اخیر ایالات متحده و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را «مداخله‌جویانه و غیرمسئولانه» توصیف کرده و آن را عاملی برای تشدید بی‌ثباتی دانسته است [۵].

بحران در لبنان و حریم هوایی منطقه از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز گذشته تأکید کرد که نیروهای این کشور تا زمان نامعلومی در «منطقه امنیتی» جنوب لبنان باقی خواهند ماند [۴]. این پافشاری بر حضور نظامی، با واکنش تند حزب‌الله و تهران مواجه شده است. مقامات نظامی ایران هشدار داده‌اند که اگر اسرائیل داوطلبانه از خاک لبنان عقب‌نشینی نکند، با شکستی تحقیرآمیز روبرو خواهد شد [۱]. تداوم این وضعیت، تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به یک صلح پایدار در خاورمیانه را با بن‌بست جدی روبرو کرده است.

پیامدهای احتمالی برای امنیت انرژی تنش‌های اخیر بار دیگر نگرانی‌ها را در مورد امنیت مسیرهای انتقال انرژی، به ویژه تنگه هرمز، افزایش داده است. پیش از این، ایران تهدید کرده بود که در صورت هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های انرژی‌اش، پاسخ‌های متقارن و سنگینی به تأسیسات نفتی منطقه خواهد داد [۳]. تحلیلگران معتقدند که در صورت عدم مداخله موثر واشینگتن برای مهار تل‌آویو، احتمال وقوع یک درگیری گسترده که بازارهای جهانی انرژی را تحت تأثیر قرار دهد، بسیار بالاست [۲][۵].

بیانیه قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا در ۲۶ ژوئن ۲۰۲۶، واشینگتن را مسئول مستقیم هرگونه ماجراجویی جدید اسرائیل در منطقه دانست.

linkمنابع

  1. Iran threatens response 'if US is unable to contain' Israeli aircraftAl Jazeera (2026-06-26)
  2. Iran warns against Israeli military aircraft using the airspace of neighbouring countriesYeni Şafak (2026-06-26)
  3. İran'dan İsrail'e Sert Uyarı: Lübnان Operasyonlarına Karşılık GelecekHaberGo (2026-06-16)
  4. Netanyahu says Israel will stay in Lebanon security zone as long as requiredIran International (2026-06-26)
  5. US-Iran deal in jeopardy? Tehran warns Washington over IsraelThe News International (2026-06-26)
این مقاله را به اشتراک بگذارید:sendتلگرامchatواتس‌اپtagتوییتر