نقشه خاورمیانه با نشانه‌های انفجار در نزدیکی پایگاه‌های نظامی و تنگه هرمز
labelاخبار

شعله‌ور شدن دوباره خاورمیانه؛ حملات تلافی‌جویانه ایران به پایگاه‌های آمریکا

در پی حملات هوایی سنتکام به جنوب ایران، سپاه پاسداران از هدف قرار دادن مواضع ایالات متحده در منطقه خبر داد.

edit_noteتحریریه رسا استودیschedule۱۴۰۵/۴/۶menu_book5 دقیقه مطالعه

با تشدید تنش‌ها در قلب خاورمیانه، گزارش‌ها از حملات تلافی‌جویانه ایران به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده حکایت دارد؛ اقدامی که پس از حملات هوایی واشینگتن به تأسیسات ساحلی ایران، منطقه را در آستانه یک درگیری تمام‌عیار قرار داده است.

تشدید درگیری‌ها در تنگه هرمز و پاسخ نظامی آمریکا بحران اخیر از روز ۲۵ ژوئن ۲۰۲۶ آغاز شد، زمانی که یک کشتی باری با پرچم سنگاپور به نام «M/V Ever Lovely» در حال خروج از تنگه هرمز هدف حمله پهپادی قرار گرفت [۲]. در واکنش به این اقدام، فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در تاریخ ۲۶ ژوئن اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی به تأسیسات ذخیره‌سازی موشک، پهپاد و سایت‌های راداری ساحلی ایران در نزدیکی شهر «سیریک» و جزیره «قشم» حمله کرده‌اند [۵]. واشینگتن این حملات را «پاسخی قدرتمند» برای تضمین آزادی کشتیرانی توصیف کرد، اما تهران این اقدام را نقض آشکار تفاهم‌نامه آتش‌بس موسوم به «یادداشت تفاهم اسلام‌آباد» دانست [۳].

پاسخ تلافی‌جویانه ایران به پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا در ساعات اولیه روز شنبه، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۶، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که در پاسخ به تجاوزات اخیر آمریکا، چندین موقعیت نظامی متعلق به «ارتش تروریستی ایالات متحده» را در منطقه هدف قرار داده است [۱]. رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که این حملات تلافی‌جویانه به مواضعی صورت گرفته که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند [۳]. اگرچه جزئیات دقیقی از میزان خسارات وارده منتشر نشده، اما گزارش‌های محلی از شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی برخی تأسیسات حکایت دارند. سپاه پاسداران هشدار داده است که در صورت تکرار هرگونه تجاوز، پاسخ بعدی تهران «بسیار گسترده‌تر و کوبنده‌تر» خواهد بود [۱][۴].

وضعیت آماده‌باش در خلیج فارس و واکنش‌های دیپلماتیک به دنبال این تبادل آتش، پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در کشورهای بحرین، قطر، کویت و عربستان سعودی به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند [۴]. جی.دی. ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنشی تند اعلام کرد که «خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد» و از ایران خواست اگر اختلافی در اجرای تفاهم‌نامه دارد، به جای درگیری نظامی از مسیرهای دیپلماتیک استفاده کند [۲]. در مقابل، ابراهیم عزیزی، از مقامات پارلمانی ایران، واشینگتن را متهم کرد که در میانه مذاکرات، بار دیگر به خاک ایران حمله کرده و به اصول توافقات پایبند نیست [۳].

خطر فروپاشی آتش‌بس و پیامدهای اقتصادی این تنش‌ها در حالی رخ می‌دهد که تفاهم‌نامه آتش‌بس میان دو کشور که تنها چند هفته از امضای آن می‌گذرد، در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته است [۲]. تحلیلگران هشدار می‌دهند که تداوم این وضعیت می‌تواند امنیت انرژی جهان را به خطر اندازد، چرا که ایران بار دیگر بر حق حاکمیت خود بر تنگه هرمز تأکید کرده است [۳]. با وجود ادعای برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه این حملات به معنای آغاز یک جنگ گسترده نیست، آماده‌باش بی‌سابقه نیروها در دو سوی خلیج فارس نشان‌دهنده شکنندگی شدید ثبات در منطقه است [۵].

تصاعد تنش‌های نظامی میان ایران و ایالات متحده در ژوئن ۲۰۲۶، ثبات منطقه خلیج فارس را به شدت تهدید می‌کند.

linkمنابع

  1. Orta Doğu yine hararetlendi! İran'dan ABD üslerine misillemeTürkiye Gazetesi (2026-06-27)
  2. Tensions escalate as US hits Iranian targets after Hormuz cargo ship attackThe Week (2026-06-27)
  3. Iran Retaliates After US Strikes Southern IranPalestine Chronicle (2026-06-27)
  4. آماده‌باش بی‌سابقه در پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارسIRNA (2026-06-27)
  5. حمله دیشب آمریکا به ایران آغاز جنگ است؟Hamshahri Online (2026-06-27)
این مقاله را به اشتراک بگذارید:sendتلگرامchatواتس‌اپtagتوییتر