مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، در جریان سفر رسمی به اسلامآباد و در تماس تلفنی با همتای ترکیهای خود، بر تعهد تهران به مسیر دیپلماتیک و اجرای دقیق توافقات اخیر در چارچوب موازین بینالمللی برای تثبیت صلح منطقهای تأکید کرد.
سفر به اسلامآباد؛ گامی برای تثبیت صلح مسعود پزشکیان، رئیسجمهوری اسلامی ایران، امروز سهشنبه ۲۳ ژوئن ۲۰۲۶ (۲ تیر ۱۴۰۵)، در سفری دیپلماتیک وارد اسلامآباد، پایتخت پاکستان شد. این سفر که با هدف رایزنیهای سطح بالا با مقامات پاکستانی صورت گرفته، بر اجرای دقیق «تفاهمنامه ۱۴ مادهای اسلامآباد» متمرکز است که در ۱۸ ژوئن به امضا رسید [۲]. پزشکیان پیش از ترک تهران در گفتگو با رسانهها تأکید کرد که هدف اصلی این سفر، اطمینان از اجرای کامل مفاد این تفاهمنامه در چارچوب حقوق بینالملل و حفظ حقوق ملت ایران است [۴]. وی خاطرنشان کرد که با اجرای این توافق، بسیاری از مشکلات منطقه کاهش یافته و راه برای امنیت پایدار هموار خواهد شد.
رایزنی با اردوغان و حمایتهای منطقهای در آستانه سفر به پاکستان، رئیسجمهور ایران در یک گفتگوی تلفنی مهم با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیهای خود، آخرین تحولات منطقه را بررسی کرد. در این تماس که روز دوشنبه انجام شد، پزشکیان تصریح کرد: «ما کاملاً آمادگی داریم دیپلماسی را در راستای حقوق بینالمللی ادامه دهیم؛ ایران هرگز به دنبال جنگ نبوده و نیست» [۱][۵]. اردوغان نیز ضمن استقبال از تفاهمات بهدست آمده میان ایران و ایالات متحده در نشست لوسرن سوئیس، بر حمایت همهجانبه ترکیه از روند صلح تأکید کرد و نسبت به تلاشهای برخی طرفها برای کارشکنی در مذاکرات هشدار داد [۳].
تفاهمنامه اسلامآباد و نقشه راه ۶۰ روزه اظهارات پزشکیان در حالی مطرح میشود که منطقه پس از یک دوره درگیری کوتاه، وارد مرحله جدیدی از تنشزدایی شده است. تفاهمنامه اسلامآباد که با میانجیگری پاکستان و حمایت کشورهای اسلامی به دست آمد، شامل یک نقشه راه ۶۰ روزه برای نهایی کردن توافق جامع صلح است [۲]. بر اساس این چارچوب، ایالات متحده متعهد به رفع محاصره دریایی ایران شده و در مقابل، ایران بر تداوم همکاریهای دیپلماتیک و شفافیت در چارچوبهای بینالمللی تأکید کرده است. پزشکیان در دیدارهای خود در اسلامآباد با آصف علی زرداری، رئیسجمهور و شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، بر ضرورت پایبندی عملی همه طرفها به تعهدات خود تأکید کرد [۲][۴].
تأکید بر حقوق ملت و موازین بینالمللی رئیسجمهور ایران در تمامی سخنرانیهای اخیر خود، دیپلماسی را ابزاری برای حفاظت از منافع ملی توصیف کرده است. وی با اشاره به مواضع صلحطلبانه ایران، اعلام کرد که پیشرفت در مذاکرات تنها با پایبندی عملی به متن توافقات سنجیده میشود [۵]. پزشکیان همچنین سلام و پیامهای خود را به آیتالله سید مجتبی خامنهای، رهبر معظم انقلاب، ابلاغ کرد و یادآور شد که رویکرد دولت در گسترش روابط با همسایگانی چون ترکیه، پاکستان، قطر و عربستان سعودی، در راستای اولویتهای تعیینشده نظام برای تقویت ثبات منطقهای است [۳][۴]. این تحرکات دیپلماتیک نشاندهنده اراده جدی تهران برای عبور از بحرانهای اخیر و بازسازی پیوندهای اقتصادی در سایه حقوق بینالملل است.
رئیسجمهور ایران در سفر به پاکستان بر اهمیت دیپلماسی و حقوق بینالملل برای تثبیت صلح منطقهای تأکید کرد.
linkمنابع
- Pezeshkian: Iran ready to pursue diplomacy as per international law — IRNA English (2026-06-23)
- Iranian President Masoud Pezeshkian Lands in Pakistan to Advance US-Iran Peace Roadmap — Outlook India (2026-06-23)
- Pezeshkian and Erdogan stress continued diplomatic engagement — Tasnim News Agency (2026-06-23)
- İran Cumhurbaşkanı Pezeşkiyan: ABD ile mutabakatın uygulanmasıyla bölgedeki birçok sorun azalabilir — Anadolu Agency (2026-06-23)
- پزشکیان: آمادگی داریم دیپلماسی را در راستای حقوق بین المللی ادامه دهیم — ایرنا (2026-06-23)



