تصویر آرشیوی از پرواز جنگنده‌های اف-۱۶ بر فراز منطقه خاورمیانه در جریان تنش‌های ژوئن ۲۰۲۶
labelاخبار

حمله مجدد آمریکا به ایران؛ توافق آتش‌بس در آستانه فروپاشی کامل

برای دومین روز متوالی، ارتش آمریکا اهدافی را در جنوب ایران بمباران کرد؛ تهران با حمله به پایگاه‌های ایالات متحده پاسخ داد.

edit_noteتحریریه رسا استودیschedule۱۴۰۵/۴/۷menu_book5 دقیقه مطالعه

در پی تشدید تنش‌ها در خلیج فارس، ارتش ایالات متحده برای دومین روز متوالی مواضع نظامی در خاک ایران را هدف قرار داد. این حملات که به دستور دونالد ترامپ انجام شد، واکنش موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در کویت و بحرین را به دنبال داشت.

در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۲۶، منطقه خاورمیانه شاهد یکی از خطرناک‌ترین تقابل‌های نظامی مستقیم بین واشینگتن و تهران است. ارتش ایالات متحده برای دومین روز پیاپی، حملات هوایی گسترده‌ای را علیه زیرساخت‌های نظامی در جنوب ایران انجام داد [۱]. این حملات که به گفته ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM) در پاسخ به حملات پهپادی ایران به کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز صورت گرفته، یادداشت تفاهم (MoU) و آتش‌بس شکننده‌ای را که تنها دو هفته پیش با میانجی‌گری پاکستان امضا شده بود، در آستانه نابودی قرار داده است [۳].

جزئیات حملات هوایی آمریکا و اهداف هدف قرار گرفته به گزارش منابع خبری، جنگنده‌های آمریکایی در ساعات اولیه ۲۸ ژوئن، تأسیسات نظارتی، سیستم‌های ارتباطی، مواضع پدافند هوایی و انبارهای پهپادی را در مناطقی همچون بندر سیریک، جزیره قشم و بندرلنگه هدف قرار دادند [۲]. سنتکام اعلام کرد که این عملیات مستقیماً در پاسخ به حمله پهپادی به نفتکش پانامایی «کیکو» (Kiku) انجام شده است که حامل بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام بود [۴]. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در پیامی تند در رسانه‌های اجتماعی هشدار داد که اگر ایران به نقض توافقات ادامه دهد، واشینگتن مجبور خواهد شد «کار را تمام کند» و در آن صورت «جمهوری اسلامی دیگر وجود نخواهد داشت» [۱][۲].

پاسخ موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های منطقه در واکنش به این حملات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعات اولیه صبح ۲۸ ژوئن، با پرتاب همزمان موشک و پهپاد، پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای همسایه را هدف قرار داد [۴]. گزارش‌ها حاکی از انفجار در پایگاه هوایی «علی‌السالم» در کویت و مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بندر سلمان بحرین است. مقامات ایرانی اعلام کردند که این عملیات «پاسخی قاطع به تجاوزات مکرر آمریکا» بوده و هشدار دادند که هرگونه اقدام بعدی با واکنش کوبنده‌تری مواجه خواهد شد [۳][۴]. اگرچه سیستم‌های پدافندی کویت و بحرین فعال شدند، اما گزارش‌هایی از آسیب به برخی ساختمان‌ها در منطقه محرق بحرین منتشر شده است [۴].

دیپلماسی لرزان و بحران در تنگه هرمز این درگیری‌ها در حالی رخ می‌دهد که مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، برای نشست شورای همکاری خلیج فارس در منطقه حضور دارد [۴]. جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که رهبری مذاکرات صلح را بر عهده داشت، تأکید کرد که واشینگتن به توافق پایبند بوده اما «خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد» [۵]. در حال حاضر، امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز به شدت به خطر افتاده و سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) عملیات‌های خود را در منطقه به حالت تعلیق درآورده است [۳]. این تنش‌ها نه تنها بازار جهانی انرژی را تحت تأثیر قرار داده، بلکه سایه سنگینی بر مسابقات جام جهانی ۲۰۲۶ که در حال برگزاری است، انداخته است [۱].

جنگنده‌های آمریکایی در حال گشت‌زنی در منطقه خلیج فارس پس از حملات هوایی به مواضعی در جنوب ایران.

linkمنابع

  1. ABD, İran'a art arda ikinci gün saldırı düzenlediVietnam.vn (2026-06-27)
  2. U.S. military says it struck 10 targets in Iran as ceasefire is strainedThe Hindu (2026-06-28)
  3. US military launches further strikes on targets in IranThe Guardian (2026-06-27)
  4. Iran launches missiles at US bases in Bahrain and KuwaitVietnam.vn (2026-06-28)
  5. US Central Command confirms additional strikes on IranAl Jazeera English (2026-06-27)
این مقاله را به اشتراک بگذارید:sendتلگرامchatواتس‌اپtagتوییتر