تصویر آرشیوی از ناوهای جنگی در تنگه هرمز و نقشه منطقه سیریک ایران
labelاخبار

هشدار تند به آمریکا در پی نقض آتش‌بس: «پاسخ خواهیم داد»

تنش‌ها در خلیج فارس پس از حملات متقابل هوایی و پهپادی میان واشینگتن و تهران به اوج خود رسید.

edit_noteتحریریه رسا استودیschedule۱۴۰۵/۴/۶menu_book5 دقیقه مطالعه

در پی حملات هوایی اخیر ایالات متحده به سواحل جنوبی ایران، نیروهای نظامی منطقه با صدور هشداری قاطع، واشینگتن را به نقض توافقنامه آتش‌بس متهم کرده و بر حق خود برای پاسخگویی متقابل تأکید کردند.

تشدید تنش‌ها در تنگه هرمز و نقض توافقات در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۲۶، منطقه خلیج فارس بار دیگر شاهد تنش‌های شدید نظامی میان ایالات متحده و ایران بود. بر اساس گزارش روزنامه «ینی آکیت» ترکیه، هشداری جدی به ایالات متحده صادر شده است که در آن بر «پاسخ متقابل» به اقدامات اخیر واشینگتن تأکید شده است [۱]. این هشدار پس از آن صادر شد که نیروهای آمریکایی متهم شدند مفاد آتش‌بس موقتی را که تنها چند هفته از امضای آن می‌گذرد، نادیده گرفته‌اند.

جرقه این درگیری‌های جدید زمانی زده شد که ایالات متحده مدعی شد ایران با استفاده از پهپاد به یک کشتی تجاری با پرچم سنگاپور در تنگه هرمز حمله کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این اقدام را «نقض احمقانه آتش‌بس» توصیف کرد [۲]. در واکنش به این ادعا، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM) حملات هوایی را علیه تأسیسات راداری و انبارهای پهپادی در نزدیکی شهر «سیریک» ایران انجام داد [۳].

اتهامات متقابل و هشدار برای واکنش نظامی نیروهای نظامی ایران در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های ترکیه بازتاب یافت، اعلام کردند که حملات آمریکا به خاک این کشور «تجاوزی آشکار» و نقض مستقیم تفاهم‌نامه صلح است. در این بیانیه آمده است: «ما هشدار می‌دهیم که هرگونه حماقت جدید با پاسخی سخت مواجه خواهد شد که توهمات متجاوزان را در منطقه در هم خواهد شکست» [۱]. این نیروها تأکید کردند که پاسخ آن‌ها در «زمان و مکان مناسب» داده خواهد شد.

در همین حال، جی.دی. ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، با لحنی تند اعلام کرد که «خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد» و از تهران خواست اگر اعتراضی به نحوه اجرای آتش‌بس دارد، به جای اقدامات نظامی، از مجاری دیپلماتیک استفاده کند [۳]. این تبادل آتش، تلاش‌های بین‌المللی برای باز نگه داشتن آبراه حیاتی تنگه هرمز را با چالشی جدی مواجه کرده است.

نقش میانجی‌گری ترکیه و خطر فروپاشی صلح ترکیه که از ابتدای این بحران به عنوان یکی از میانجی‌گران اصلی عمل کرده است، نسبت به فروپاشی روند صلح هشدار داد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پیش‌تر هشدار داده بود که گروه‌هایی ممکن است سعی در خرابکاری در توافق آتش‌بس داشته باشند [۴]. مقامات آنکارا اکنون از هر دو طرف خواسته‌اند تا از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کرده و به میز مذاکره بازگردند.

وضعیت فعلی نشان‌دهنده شکنندگی توافقی است که قرار بود به جنگی که از فوریه ۲۰۲۶ آغاز شده بود پایان دهد. با توجه به حملات اخیر، کارشناسان معتقدند که اگر فشارهای دیپلماتیک فوری اعمال نشود، منطقه ممکن است بار دیگر به یک درگیری تمام‌عیار بازگردد که پیامدهای سنگینی برای بازارهای جهانی انرژی خواهد داشت [۳].

تنش‌های نظامی در تنگه هرمز پس از حملات متقابل در ژوئن ۲۰۲۶ به اوج خود رسیده است.

linkمنابع

  1. Ateşkesi yok sayan ABD'ye sert uyarı! 'Karşılık vereceğiz'Yeni Akit Gazetesi (2026-06-27)
  2. Trump: İran ateşkesi 4 kez ihlal ettiCNN Türk (2026-06-26)
  3. US strikes Iran in tit-for-tat response to drone strike on cargo shipThe Guardian (2026-06-26)
  4. Turkey welcomes US-Iran deal, warns against attempts to sabotage processTurkish Minute (2026-06-15)
این مقاله را به اشتراک بگذارید:sendتلگرامchatواتس‌اپtagتوییتر